Wednesday, April 7, 2010

13 soovitust, kuidas firmat püsti panna

Parem on teha mõned inimesed päris õnnelikuks kui palju inimesi pooleldi õnnelikuks, õpetab Paul Graham alustavaid ettevõtjaid. Paberimajandus ja seadused on muidugi tähtsad, kuid alguses on kõige olulisemad siiski inimesed ja ideed.

Et Graham ise töötab ITs, on ka tema nõuanded kirjutatud IT-sektorile omases keeles. See aga ei tähenda, et samu põhimõtteid ei võiks rakendada teisteski valdkondades.

1. Vali head kaasasutajad

Asutajad on noore firma jaoks sama mis asukoht kinnisvara jaoks. Sa võid muuta majas kõike peale selle, kus ta asub. Alustava firma äriideed on lihtne välja vahetada, kuid oma kaasasutajaid muuta on raske. (Tehniliselt võttes on selleks tarvis ajamasinat.) Ja noore firma edu sõltub peaaegu alati selle asutajatest.

2. Alusta kiiresti

Kiire alustamise mõte on mitte niivõrd selles, et jõuda tootega varakult turule, kuivõrd selles, et tõsine töö su toote kallal algab alles siis, kui see on rahva ees. Turule jõudmine õpetab sulle, mille kallal sa oleksid pidanud varem töötama. Turule saadetud toote põhiväärtus on see, et ta seob kasutajad sinuga.


3. Lase oma ideel areneda


See on kiire käivitamise teine pool. Käivita kiiresti ja korda. On suur viga pidada noort ettevõtet vaid ühe suurepärase idee rakenduseks. Enamik ideid sünnib teostamise käigus.

4. Mõista oma kasutajaid

Sa võid kujutleda alustava ettevõtte tulu nelinurgana, mille üks külg on kasutajate arv ning teine näitab, kui palju sa nende elu paremaks muudad. Sina suudad mõjutada põhiliselt teist mõõdet. Kasv esimeses sõltub peamiselt sellest, kui hästi sa teisega hakkama saad. Nagu teaduseski, on kõige raskem mitte küsimustele vastata, vaid neid küsida: kõige keerulisem on leida midagi uut, millest kasutajad puudust tunnevad. Mida paremini sa neid mõistad, seda suuremad šansid sul on. Just seepärast teevad nii paljud noored ettevõtted asju, millest nende asutajad puudust tundsid.

5. Parem pane peotäis kasutajaid ennast armastama kui suur hulk leigelt suhtuma

Ideaalne oleks, kui suur hulk kasutajaid su toodet armastaks, kuid sa ei saa kohe alguses selle peale loota. Kõigepealt tuleb sul valida, kas sa rahuldad ühe võimaliku kasutajarühma kõiki vajadusi või kõigi võimalike kasutajate mõnd üksikut vajadust. Vali esimene. Kergem on laiendada kasutajate hulka kui rahulolu. Ja mis veelgi tähtsam, nii on raskem iseendale valetada. Kui sa tead, et su toode on 85% suurepärasest, kust sa tead, et see pole 70%? Või 10%? Kasutajate arvu on aga lihtne mõõta.

6. Paku üllatavalt head klienditeenindust

Tarbijad on harjunud halva kohtlemisega. Enamik firmasid, millega nad kokku puutuvad, on monopolilaadsed ning piirduvad seetõttu kohutava klienditeenindusega. Sinu enda ettekujutust võimalikust teenindusest mõjutavad samasugused kogemused. Püüa teha nii, et su teenindus oleks mitte lihtsalt hea, vaid üllatavalt hea. Tee kõik, mis suudad, et teha inimesed õnnelikuks. Nad on rabatud, küll sa näed. Uue firmaga alustades tasub suurepärane klienditeenindus end igal juhul ära, sest nii õpid sa tundma oma kasutajaid.

7. Sa teed seda, mida mõõdad

Juba üksnes millegi mõõtmisel on kummaline komme seda parandada. Kui sa tahad, et su kasutajanumbrid tõuseksid, pane seinale suur paberileht ja märgi sinna iga päev kasutajate arv. Sa rõõmustad, kui see tõuseb, ning kurvastad, kui see langeb. Varsti hakkad märkama, mis paneb selle arvu tõusma ning sa hakkad neid asju rohkem tegema. Hoiatus: mõtle hoolega, mida sa mõõta tahad.

8. Kuluta vähe

On raske piisavalt palju rõhutada, kui tähtis on alustava ettevõtte jaoks odavalt läbi ajada. Enamik noori ettevõtteid ebaõnnestub enne seda, kui nad teevad midagi, mida inimesed tahavad. Kõige tavalisem läbikukkumise viis on see, et raha saab otsa. Seepärast on odavus peaaegu sama tähtis kui tootmistsükli kiire kordamine. (Neil polekski vahet, kui turg seisaks paigal. Kuna ta seda ei tee, on parem kaks korda kiiremini töötada kui saada tööks kaks kord rohkem aega.) Ent kokkuhoid on veelgi tähtsam. Kokkuhoiukultuur hoiab firma noorena, nii nagu füüsiline treening hoiab inimese noorena.


9. Jõua hädapärast kasumisse


"Hädapärane kasum" tähendab, et noor ettevõte teenib asutajate elamiskulud napilt tasa. Nipp on mitte selles, et lükata ärimudel käiku lihvimata kiirprototüübina, vaid investeerimisprotsessi häkkimises. Kui sa jõuad üle hädapärase kasumiläve, muudab see täielikult sinu suhet investoritega. Ja see parandab järsult töömoraali.

10. Väldi kõrvalekaldumist

Miski pole alustavale firmale saatuslikum kui teelt kõrvalekaldumine. Kõige hullemad on kiusatused, mis toovad raha sisse: täiskohaga töö, konsulteerimine, tulusad lisaprojektid. Noorel firmal võib olla parem pikaajaline potentsiaal, kuid sa katkestad kogu aeg töö, et vastata nende inimeste kõnedele, kes sulle praegu maksavad. Paraku hajutab ka investoriotsing su tähelepanu peamiselt, nii et püüa tegelda sellegagi nii vähe kui võimalik.

11. Ära lase tujul langeda

Ehkki noorte firmade otsene surmapõhjus kipub olema rahapuudus, peituvad selle taga tavaliselt fookuse puudumine. Kas juhivad firmat rumalad inimesed (ja seda viga ei saa nõuannetega parandada) või on inimesed arukad, kuid kaotavad tegutsemisjulguse. Ettevõtte algatamine paneb alustaja õlgadele tohutu moraalse koorma. Tähtis on sellest aru saada ja pingutada teadlikult, et mitte raskusele järele anda - nii nagu inimene on rasket kasti tõstes ettevaatlik.

12. Ära anna alla

Isegi kui sa masendud, ära anna alla. Sa võid niimoodi üllatavalt kaugele jõuda. Tõsi, see ei kehti igas valdkonnas. On hulk inimesi, kellest ei saa häid matemaatikuid, ükskõik kui järjekindlad nad ka poleks. Aga ettevõttega alustades on sellest abi. Tihtipeale piisab üksnes pingutusestki, kuni sa oled oma idee suhtes paindlik.

13. Tehingud kukuvad läbi

On oluline mitte lasta lootustel liiga kõrgele lennata. Pärast esimese kümnekonna tehingu läbikukkumist õpid sa laskma tehinguil omasoodu joosta, nii et nad põhitegevust ei häiriks. Töömoraalile on väga ohtlik, kui sa satud sõltuvusse tehingute edukast lõpuleviimisest - mitte üksnes seepärast, et nad tihti selleni ei jõua, vaid et sõltuvus ise takistab seda.

***

Kõigist 13 nõuandest kõige tähtsam on mõista oma kasutajaid. Noore firma põhiülesanne on luua tulu; selle jaoks pead sa parandama kasutajate elu ning selle juures on omakorda kõige raskem teada, mida nende heaks teha. Kui sa tead, mida teed, on vaja vaid pingutust, et see valmis saada.

1 comment:

  1. Hola!
    See on hea artikkel. Mõnda asja ei hammusta kohe läbi,kuid kogemustega saad sellest aru.
    Pedro

    ReplyDelete